CV-ketel Kopen ?

 

Bij het aanschaffen van een nieuwe CV-ketels komt er veel kijken. De vernieuwingen op CV-ketels gebied gaan razendsnel. U kunt de markt vergelijken met de automarkt. Een oude auto doet feitelijk precies het zelfde als een nieuwe auto, namelijk u van A naar B brengen, echter doet een nieuwe auto dat vaak stukken zuiniger dan een oude auto. Bovendien heeft een oude auto een stuk minder vermogen, en die feiten zie je terug in de CV-ketel markt. Het is echter wel belangrijk, net als bij een nieuwe auto, dat u precies weet wat u verlangt van uw nieuwe toestel, wat u niet nodig hebt, en wat juist wel. Een nieuwe ketel aanschaffen doet u namelijk niet voor 3 tot 5 jaar, maar voor 10 tot 15 jaar. Het is dan ook van belang dat u niet te veel betaalt, maar zeker ook niet te weinig voor een model waar u eigenlijk niet genoeg comfort van heeft. 

 

Op deze pagina wordt uitgelegd wat de verschillen zijn tussen nieuwe en oude ketels, wat bepaalde merken uniek maakt, welke cv-ketels zuinig zijn, wat het verschil is tussen de verschillende CW klasses, en welke ketels een voordelige prijs - kwaliteitsverhouding hebben. Op deze manier kunt u aan de hand van deze informatie verder en accurater orienteren voor welke CV-ketel het beste bij uw situatie past. 

Verschil tussen oude en nieuwe CV-ketels

Een oude type cv-ketel (10 tot 15 jaar oud) bestaat vaak uit een VR gebaseerd systeem. Deze CV-ketels hebben een rendement van maximaal 83%, welke vergeleken met huidige serie en modellen CV-ketels een ontzettend laag rendement is. Dit rendement is mede te danken door de (tegenwoordig) verouderde pompen, warmtewisselaars en condensatievermogens waarmee deze ketels gebouwd werden. Vanaf 1981 werd de HR CV-ketel voor het eerst door Nefit in Nederland geintroduceerd. een HR ketel, ook wel: Hoogrendement ketel, heeft een rendement van minimaal 90% op de bovenwaarde. Dit rendement is mede haalbaar dankzij het gebruik van de warme condensatie in de rookgassen.

Waar u echter wel rekening mee moet houden bij nieuwe CV-ketels, is de HR klasse. Deze is feitelijk een interpetatie volgens europese richtlijnen van de verbranding van aardgas, waarbij de warmte verliezen die via de rookgas afvoer verloren gaat niet wordt meegerekend. De Hoogste Klasse HR107, heeft dan ook in theorie een rendement van 107% (100% verbranding, 7% condenswarmte), maar heeft in werkelijkheid een rendement van 96%. In deze 96% is de optimale benutting van de condenswarmte meegerekend, maar verliest de ketel uiteindelijk toch nog 11% aan de rookgas afvoer. 

Verschillende merken CV-ketels

 Op de Nederlandse markt zijn vele verschillende merken CV-ketels leverbaar. Om alle beschibare merken op een rijtje te zetten: Intergas, Nefit, Remeha, Valliant, Bosch, AWB, Ferroli, ITHO en ATAG. Al deze merken zijn tegenwoordig nagenoeg gelijk aan elkander, echter zijn er drie meest verkochte merken. Remeha, Intergas en Nefit zijn de drie koplopers op het gebied van CV-ketels en hebben alle drie hun eigen topmodellen. 

Remeha CV-ketels

Remeha is onderdeel van BDR Thermea, marktleider in zes grote europese lidstaten: Groot-Britannie, Frankrijk, Spanje, Italie en Nederland. BDR Thermea is producent van verschillende merken CV-ketels en radiatoren. Onder andere uiteraard Remeha CV-ketels, maar ook Frabrikant van radiatoren zoals het Duitse topmerk Brötje.

Remeha is al jarenlang een topspeler op de Nederlands CV-ketel markt. Remeha ketels zijn voorzien van zuinige pompen en hoog rendement warmtewisselaars waarbij deze een goed overall prijs/kwaliteitsverhouding hebben. Remeha heeft momenteel 5 verschillende modellen in productie, namelijk de Remeha Tzerra, Calenta, Avanta, Quinta Pro en Calora Tower. Elke ketel is voorzien van dezelfde kwaliteit onderdelen. Echter heeft het ene model wat meer vermogen dan het andere, en is de ander bijvoorbeeld weer comfortabeler qua tapwater voor baden en douches. 

Intergas CV-ketels

Intergas, een rasechte Nederlandse CV-ketel fabrikant. Intergas CV-ketels zijn al jarenlang topketels van eigen bodem. Intergas was voorheen geen topspeler, tot dat de HRE serie uitkwam. Een unieke serie cv-ketels met een gigantisch hoog rendement en weinig onderhoudsproblemen.

De Intergas HRE serie (voluit: Intergas Kombi Kompakt HRE) is namelijk voorzien van een aluminium twéé-in-één warmtewisselaar, waarbij er met gigantische druk de kopere leidingen van zowel het CV water, alsmede het tapwater in één enkele warmtewisselaar wordt geplaatst. Hierbij komt vele jaren schei- en natuurkundig onderzoek kijken, maar heeft een ontzettend dankbaar resultaat, namelijk de zuinigste ketels op de Europese markt. Deze gepatenteerde unieke twéé-in-één techniek is alleen en uitsluitend te vinden in Intergas ketels. Alle andere merken ketels maken gebruiken van twee warmtewisselaars, waarbij er door middel van een driewegklep middels het CV water 't tapwater wordt verwarmd. Dit is ten eerste lang niet zo rendabel als verwarming door één enkele wisselaar, het is tevens ook slijtage gevoellig voor de driewegklep.

Deze klep, moet namelijk elke keer als er warm water gevraagd wordt schakelen, en dat is nog al wat in 10 tot 15 jaar. Het is dan ook een feit dat nu de driewegklep niet meer aanwezig is in de Intergas HRE, deze zonder moeite de onderhoudsvriendelijkste ketelserie genoemd mag worden.

Nefit CV-ketels

 

 

Verschillende modellen CV-ketels

 

CW Klasse uitgelegd

 

Voordelige CV ketels


Scroll